quarta-feira, março 26, 2008

De werkdag van Mark Huizinga, judoka en assistent-coördinator Defensie Topsport Selectie


Home / Weekblad / Deze week >
De werkdag van Mark Huizinga, judoka en assistent-coördinator Defensie Topsport Selectie
‘De link met het militaire beroep ligt erg voor de hand' Judoka Mark Huizinga (34) bereidt zich voor op zijn vierde ­ - en laatste -­ Olympische Spelen. In dienst van Defensie. ‘Zo goed mogelijk presteren op de mat is mijn eerste opdracht.'

10.00 Niet meer dan twee dagen in de week komt Mark Huizinga naar zijn werk, het Bureau Internationale Militaire Sport in Den Haag. Het zijn bovendien korte dagen: vandaag werkt hij van tien tot drie. In de aanloop naar de Olympische Spelen kan dat niet anders: ‘Ik moet vanavond tot half tien optimaal kunnen presteren in de training. Dat lukt niet als ik er vermoeid aan begin.' Als lid van de Defensie Topsport Selectie ligt de prioriteit voor Huizinga op de judomat: ‘Hoe beter ik presteer in mijn sport, hoe groter mijn waarde voor Defensie is.' Op twee staan pr-activiteiten, ‘in the picture staan namens Defensie'.
Huizinga heeft al heel wat gepresteerd. Een onvolledig lijstje: 4 keer Europees kampioen, 13 keer goud op een World Cup, brons op de Spelen van 1996 en 2004, goud in Sydney.
Sinds dit jaar werkt hij als assistent van de coördinator Defensie Topsport Selectie. Hij plant de pr-activiteiten van de achttien topsporters die net als hijzelf hun trainingen, wedstrijden én hersteltijden combineren met een baan bij het leger. Een schema vol gekleurde blokjes en balken die trainingsstages en kampioenschappen voorstellen, maakt in één oogopslag duidelijk welke topsporter nog ingepland kan worden voor een clinic, lezing, optreden of anderszins, binnen of buiten Defensie. Zo geeft 800-meter-loper Bram Som deze week het startschot op een groot sportevenement in Breda; Huizinga stemt de praktische zaken af ­- bijvoorbeeld in welk tenue de sergeant van de landmacht in Breda zal verschijnen.Huizinga wil vandaag ‘een protocolletje' en een korte toespraak schrijven voor een grote manifestatie voor de pers op 28 maart. Veertien topsporters zullen zich presenteren bij de aftrap van Operatie Beijing. De staatssecretaris van Defensie gaat speechen.
12.15 Lunch met twee collega's, het is heel stil vandaag. Huizinga eet weinig; twee bruine boterhammen met Becel light, kaas en worst, groentesoep, melk en chocomelk. ‘Als ik zwaar train, krijg ik minder eetlust, terwijl het dan juist belangrijk is om je energie op peil te houden. Daar moet ik wel op letten, maar nu heb ik gewoon laat ontbeten.'
Huizinga werkt al elf jaar bij de luchtmacht. Hij zocht een ‘parttime' stageadres voor zijn opleiding heao bedrijfskundige informatica en kwam bij toeval met iemand in contact die hem die mogelijkheid bood. Er werd een bijlage bij zijn contract opgesteld met een aantal bijzondere arbeidsvoorwaarden. De helft van zijn werktijd kon hij aan zijn sport besteden. ‘Toen ik in 2000 goud had gewonnen in Sydney, werd ik aan het slot van de terugvlucht begeleid door drie F16's van de luchtmacht. De publiciteit die dat opleverde was een wake-up call voor Defensie en lag aan de basis van de oprichting van de Defensie Topsport Selectie. De link met het militaire beroep ligt natuurlijk wel erg voor de hand.'

15.30 Iets later naar huis. Vanavond naar Nieuwegein voor de wekelijkse training van de Judo Bond Nederland. Even uitrusten met het EK zwemmen op tv. Dan boodschappen doen, koken, eten. Huizinga traint zo'n twaalf uur in de week; drie keer twee uur judo, twee keer twee uur kracht, en in het weekend nog wat hardlopen. ‘Vroeger deed ik twee trainingen op een dag, maar nu ik wat ouder word, heb ik meer hersteltijd nodig.' Het vele autorijden van en naar de trainingen vindt hij daarom ook geen punt: ‘In de auto kun je weinig anders doen dan een beetje muziek luisteren. Voor mij werkt het als een verplicht rustmoment. Thuis zijn er altijd nog wel dingen te doen die je afleiden.'
20.00 In zijn judopak is Huizinga opeens drie keer zo breed. De flegmatieke man van overdag ontpopt zich in het gevecht van man tot man tot een explosieve krachtpatser. Hij kromt zijn vingers tot leeuwenklauwen, grimast, grijpt, werpt, zweet en hijgt. Immense concentratie.
21.40 Huizinga is weer zijn kalme zelf. Het was een goede training. ‘We hebben randori gemaakt; zoveel mogelijk oefengevechten gedaan. De goeien zoeken de goeien op. Mijn eerste twee tegenstanders waren tien kilo zwaarder, dan is het voor mij moeilijker om te werpen. Daarna had ik het weer wat makkelijker. In deze fase ga ik nog niet helemaal tot het gaatje, want het duurt nog vijf maanden voor de Spelen beginnen. Het gaat nu vooral om routine en snelheid.' Na de Spelen neemt Huizinga afscheid van de topsport. Hopelijk begeleid door F16's.
Fotografie Rogier MaaskantDatum
woensdag 26 maart 2008Auteur
Cathalijne Boland
FONTE (phonte include): Intermediar - Netherlands

Nenhum comentário:

Postar um comentário