terça-feira, março 11, 2008

Grim Vuijsters gaat naar EK judo


Grim Vuijsters gaat naar EK judo
door Arnold Aarts en Gijs van Oosten. donderdag 06 maart 2008 03:29 Laatst bijgewerkt op: donderdag 06 maart 2008 14:48

HAARLEM - Judoka Grim Vuijsters is aangewezen voor de Europese kampioenschappen in Portugal. De 25-jarige Brabander krijgt de voorkeur boven Dennis van der Geest. Wie in deze gewichtsklasse naar de Olympische Spelen gaat is nog onduidelijk.
Het is voor het eerst sinds lange tijd dat de judoka van Kenamju wordt gepasseerd ten faveure van een andere zwaargewicht. Van der Geest (32) nam vanaf 1996 onafgebroken deel aan twaalf EK's. Van 1997 tot en met 2005 won hij elk jaar een of meer medailles op het Europees kampioenschap. Hij werd in 2005 wereldkampioen in de open klasse en won een jaar eerder brons op de Olympische Spelen in Athene.

Grim Vuijsters dankt zijn uitverkiezing aan zijn opmerkelijke prestaties van afgelopen maand. Op de toernooien van Parijs, Hamburg en Praag veroverde de pupil van Jan de Rooy de bronzen medaille. In Parijs deed hij dat ten koste van Van der Geest. In Hamburg was hij onder anderen wereldkampioen Riner en de Russische topper Mikhaylin de baas.

Van der Geest is niet gelukkig met Vuijsters gang naar het EK, dat volgende maand in Lissabon wordt gehouden. "Ik was graag gegaan en ik denk dat ik over vijf weken in staat ben om een medaille te winnen. Ik heb de afgelopen maand alle pech gehad die je maar kunt bedenken, en nog steeds ben ik niet honderd procent fit. Grim heeft het de afgelopen maand goed gedaan, heeft drie bronzen medailles gewonnen en ik begrijp dat de bondscoach hem een kans wil geven."

Van der Geest is niet te spreken over uitlatingen in de media van Jan de Rooy, de coach van Vuijsters. "Daar heb ik moeite mee. Hij speelt op de man door te zeggen dat ik de afgelopen tweeënhalf jaar niets heb gepresteerd. Dan zeg ik: 'Grim heeft de afgelopen 25 jaar niets gepresteerd'." De technische staf van de judobond heeft zich gisteren ook gebogen over de Nederlandse afvaardiging naar de Olympische Spelen. Bondscoach Maarten Arens wilde zich daar inhoudelijk niets over kwijt. "Er is een voordracht gedaan aan de Nationale Topsport Commissie. Die heeft bedenktijd nodig om tot een beslissing te komen."

Van der Geest gaat ervan uit dat de keuze op hem valt voor het ticket naar Peking. "Ik heb er wel goed vertrouwen in dat de juiste beslissing wordt genomen en dat ik daar naartoe ga. Ik heb daar afspraken over met de bondscoach, ik heb voldaan aan de nominatie-eisen en mijn hele voorbereiding is gericht op de Spelen. Ik wijk daar niet van af."

Vuijsters' coach De Rooy zegt het 'heel vreemd' te vinden als Dennis van der Geest nu al wordt voorgedragen voor de Spelen. "Dat kan toch niet? Grim en ik hebben een hoop tijd, geld en energie gestoken in het olympisch kwalificatietraject en daarin was Grim veruit de beste. Hoe kun je dan iemand de Spelen toezeggen die in dat traject geen medailles heeft gehaald? Dan is het blijkbaar alleen gebaseerd op prestaties uit het verleden, maar dan kun je net zo goed Anton Geesink sturen. Of ik me neerleg bij zo'n voordracht? Nee, dan gaan we de nodige stappen ondernemen. Een kort geding sluit ik niet uit."

FONTE (photo include): Gelderlander - Arnhem,Gelderland,Netherlands

Nenhum comentário:

Postar um comentário