sexta-feira, fevereiro 29, 2008

Grim schrijft eigentijds judosprookje


Grim schrijft eigentijds judosprookjedoor
Ton Broekhuisen

Geplaatst op vrijdag 29 februari 2008 om 10:39
De 12 van Ton

kemphanen. Ook bij de judoka’s woedt de strijd om de nog resterende beschikbare olympische tickets in volle hevigheid. In de gewichtsklasse plus 100 kg lijkt de de laatste weken uitstekend presterende Tilburgse judoka Grim Vuijsters (25) zijn grote concurrent Dennis van der Geest af te gaan troeven. Zondag nemen beide kemphanen deel aan het wereldbekertoernooi van Praag.

1.Bij recente superwereldbekertoernooien in Parijs en Hamburg werd je twee keer fraai derde. Hoeveel punten leverde je dat op?

Bij super A-toernooien worden de punten verdubbeld. De winnaar krijgt dan bijvoorbeeld 90 in plaats van 45 punten. En de nummer drie circa 30 punten in plaats van de helft.

2.Wat is je Praagse missie?

Mijn missie zal worden om nu eindelijk eens de finale van een A-toernooi te halen. Ik geef het iedere keer een beetje weg in de halve finale. In Hamburg verloor ik bijvoorbeeld van Tangriev, een Oezbeek die ik in Parijs nog had verslagen.

3.Je hebt nu 32 punten meer dan Dennis van der Geest. Wat kan je nog gebeuren richting Peking?

Ik sta vijfde en Dennis achtste op de Europese ranking. Bij een goede prestatie in Praag denk ik een goede kans op Peking te maken. Ik wil overigens vooral op mezelf blijven letten en me dus niet teveel focussen op Dennis.

4.Je was Nederlands zwaargewichtkampioen in 2005, 2006 en 2007. Toch lijk je nu pas écht door te breken. Hoe komt dat?

De twee recente derde plaatsen op hoog aangeslagen supertoernooien vormen inderdaad mijn internationale doorbraak. Het judo gaat wat beter en ik voel me bovendien sterker.Maar belangrijker nog: in mijn kop zit het nu gewoon goed.

5.Wat is je mooiste overwinning tot nu toe: die tegen Dennis van der Geest in Parijs of die in Hamburg tegen de Franse wereld- en Europees kampioen Teddy Riner?

Dan toch de overwinning op Dennis van der Geest. Simpel omdat ik daar zo lang naar heb uitgekeken. Ik ben weliswaar drievoudig Nederlands kampioen, maar mensen wijzen dan altijd op de absentie van Dennis.

6.Wat zijn je sterkste wapens?

Ik improviseer heel vaak op de mat, mijn tegenstanders weten dus nooit wat ze kunnen verwachten. In het algemeen ben ik rechts, met een redelijke tiende heupworp in huis.

7.Ben je een vechtmachine of een tacticus?

Ik denk beide. Ik laat het van de gelegenheid afhangen.

8.Wat gebeurt er met je zodra je je judopak aantrekt?

Ik werk er hard aan om het lieve dat ik van nature heb, achter me te laten zodra ik de mat betreed. Als judoka ben ik in hoog tempo meedogenlozer aan het worden.

9.Wat doe je naast het judo?

Ik zit in het laatste jaar van de heao-opleiding Sport, Economie en Communicatie (SPECO) aan de Economische Hogeschool Tilburg.

10.Je bent ambassadeur van het Urban Judo project. Wat is dat precies?

Het betreft een initiatief van het ministerie van VWS. Aan basisscholen en middelbare scholen worden judolessen in plaats van gymnastieklessen aangeboden. We gaan met judomat en al naar zo’n school toe. De leerlingen krijgen een judopak aan en na zes weken les kunnen ze examen doen.

11.Welke mooie dame zou je het liefst langdurig in een liefdevolle houdgreep willen nemen?

Dan graag Cameron Diaz.

12.Hoe luidt hét lievelingsprookje van Grim?

Dat ik in ieder geval naar de Olympische Spelen in Peking mag. Om daar dan een liefst goudkleurige medaille op te halen.
FONTE (photo include): Metro Nederland - Netherlands

Nenhum comentário:

Postar um comentário