terça-feira, maio 06, 2008

'Iedereen zegt dat ik kanshebber ben'


U bevindt zich hier › SportSport Brabant
Het weer vandaag: 24ºC onbewolkt Verkeer: 3 files, 20 km
'Iedereen zegt dat ik kanshebber ben'
door Robert Dingemans. dinsdag 06 mei 2008 08:25 Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 mei 2008 10:17

JUDO - Judoka Sanneke Vermeulen heeft twee gouden medailles gewonnen op het junioren EK voor visueel gehandicapten (VI). De Roosendaalse was afgelopen vrijdag succesvol in de klasse onder de zeventig kilogram én in de open klasse. Dat ze goed in vorm was, liet het 15-jarige talent al een week eerder zien.

Op de open Duitse kampioenschappen voor senioren, won ze goud in de klasse onder zeventig kilo. Daarmee verzekerde de judoka zich van deelname aan de Paralympics.

Hoewel Vermeulen nog jong genoeg is om bij de junioren te judoën, behoort ze ook bij de senioren tot de wereldtop. Afgelopen zomer bewees ze dat al. Toen haalde ze brons bij de wereldkampioenschappen in Brazilië. Daarmee kwalificeerde ze zich voor Peking. Ze moest alleen nog wel vormbehoud tonen. Dat deed ze vorige week in Duitsland. En dat terwijl ze eerst nog helemaal niet bezig was met deelname aan grote toernooien. "Pas toen ik door een meisje werd gevraagd of ik naar de wereldkampioenschappen ging, begon het te kriebelen. Toen ik daar goed presteerde, kwam deelname aan de Paralympics in beeld."

Bij de VI-junioren lijkt de vwo-scholiere onklopbaar in haar klasse. Toch krijgt ze voldoende tegenstand. "In de open klasse vecht je tegen meisjes die soms wel twintig kilo zwaarder zijn." Bij de senioren beperkt ze zich vooralsnog tot haar eigen klasse. Dat is al lastig genoeg. "Je merkt aan hun techniek dat ze meer ervaring hebben. Ze judoën vaak net iets slimmer dan junioren." Toch voelt Vermeulen zichzelf niet te goed voor de junioren. "Voor mij maakt het geen verschil of ik bij de junioren of de senioren meedoe. Bij de junioren ben ik meestal ook al de jongste. Judo is judo en elke wedstrijd is belangrijk." Bij de Paralympics is Vermeulen ook de jongste. "Je moet zestien zijn om mee te mogen doen. Ik word eind juli zestien, dus ik ben maar net op tijd." Het judotoernooi op de Paralympics begint op 7 september. "Ik moet de zomer hard doortrainen. Daarnaast zal ik nog een aantal reguliere wedstrijden judoën." Haar kansen op een medaille? "Iedereen zegt dat ik kanshebber ben, maar we zullen het wel zien."

FONTE: BN/De Stem - Breda,Noord Brabant,Netherlands

Nenhum comentário:

Postar um comentário