domingo, novembro 11, 2007

Margot Wetzer slaat nieuwe weg in

Margot Wetzer slaat nieuwe weg in
Door Hans van Essen, 9 November 2007

Het moet nu echt anders. Dat besluit nam judoka Margot Wetzer eind september in de aanloop naar de Super World Cup in Rotterdam.
En zo kwam er na tien jaar een einde aan de succesvolle samenwerking tussen Wetzer en coach Tom Essink. "Ik had niet het gevoel dat Tom mij bij de senioren verder kon brengen", geeft de 22-jarige Helmondse als reden op voor de breuk.
Wetzer liep al een tijdje rond met het idee dat er meer uit haar carrière te halen is. "Mijn begeleiding kan gewoon veel beter. Tom heeft daarvoor te weinig tijd. Hij heeft ook een sportschool te runnen. Maar ik vond ondertussen dat ik te veel op eigen houtje deed. Ik heb dat goed met hem uitgepraat. Het was gewoon tijd voor iets anders."
Wetzer blijft wel trainen bij Essink Sportcentrum in Eindhoven. Als haar begeleiders heeft ze vrouwenbondscoach Marjolein van Unen en Tanja de Leeuw (Essink Sportcentrum) aangesteld. "Er wordt nu op alle vlakken meer samengewerkt. Er zullen ook wat dingen anders gaan, maar ik denk dat mijn beslissing goed zal uitpakken. Ik wil zelf verder komen in het judo en mijn gevoel zei dat ik dit moest doen."
Wetzer kan morgen op het NK nog niet bewijzen dat haar keuze de juiste was, want ze ligt er al een tijdje uit met een elleboogblessure. "In augustus raakte ik tijdens een trainingsstage in Japan geblesseerd. Uit een MRI-scan bleek later dat ik de mediale binnenband van mijn elleboog heb ingescheurd en dat er kraakbeen is beschadigd. Ik doe nu stabilisatieoefeningen, maar het is nog even afwachten wanneer ik weer fit zal zijn", aldus Wetzer. Eind november hoopt ze in Salzburg haar Europese titel onder 23 jaar (-63 kilogram) te kunnen verdedigen. Wetzer: "Daar werk ik naar toe, maar het is afwachten of het wel lukt."
In haar revalidatieschema vond de Helmondse judoka afgelopen maandag een gaatje om naar Papendal af te reizen voor de presentatie van de Politie Topsportselectie. "Via de bondscoach en NOCNSF zijn er contacten gelegd met de politie, waar ik nu een contract heb getekend voor 36 uur. Ik krijg die uren volledig uitbetaald, terwijl ik maar achttien uur hoef te werken. De andere achttien uur kan ik aan training besteden."
In navolging van defensie heeft nu dus ook de politie een eigen topsportselectie, waarbij sporters zowel aan hun maatschappelijke als sportloopbaan bouwen. Wetzer is echter geen politieagente. "Ik begin met administratiewerk. Met opname in deze selectie ben ik heel blij, want ik krijg zo meer ruimte om te trainen en kan nu ook eindelijk op mijn eigen benen staan."
Dankzij haar NOCNSF-status van High Potential en haar baan bij de politie kan Wetzer echt alles op het judo zetten. " Nu wil ik ook bij de senioren in de prijzen gaan vallen. Als dat doel lukt, kijken we verder", aldus Wetzer. "Uiteindelijk moet het wel gaan leiden tot deelname aan de Olympische Spelen in 2012."
FONTE: Margot Wetzer

Nenhum comentário:

Postar um comentário